Svar på fråga

Jag fick en fråga av en Anonym som jag tänkte svara på:
 
Hur länge kommer dina studier att ta om det går som du beräknat? :)
 

Ja. Mina studier är beräknat att ta 5 år. Med ca 60 studiepoäng per år. Jag var den sista åldersgruppen som har studiepoängerna olika från år till år. De som börjar studera till lärare (säkert andra också, men håller inte koll) kommer att ha endast 5 poängs kurser och så innehåller alla studieår 60 studiepoäng. 
 
Jag har som sagt lite extra studiepoäng. Och det är helt och håller för att jag gått kurser via Öpna universitetet. 25 studiepoäng i Hälsokunskap som jag ska fortsätta med till nästa år. Och sedan lite extra kurser. 
 
Så svaret på din fråga är: Mina studier kommer troligen att ta 5 år. Tyvärr! Kanske 4,5 beroende på hur mycket jag orkar läsa in lite extra efter det här året som komma skall. Jag återkommer kanske med ett mera utförligare svar efter att jag pratat med en studierådgivare. Vilket jag borde göra någongång i höst :)
Allmänt, Skola | |
#1 - - Anonym:

Betyder detta alltså att man inte längre kan gå speciallärarutbildningen snabbare än 5 år? :(

Svar: Oj, det kan jag inte svara på. Jag tror det är så att man inte kan göra det nu inom de närmsta åren eftersom kursupplägget ändrar helt. Men om det är så att du ska/tänkt börja så rekommenderar jag att ta kontakt med en studierådgivare och diskutera med henne/honom :)
Paulina Grön

Upp