Hur man slipper fästa trådar

Nu har jag fotat lite halvdåliga bilder med telefonen för att sedan hitta min systemkamera i ett hörn... Nåväl, detta är ingen fotoblogg så ni får nöja er, hehe.
 
Här kommer alltså en liten guide i hur du slipper fästa trådar då du virkar mormorsrutor. Jag har inte sett någon göra likadant men troligen är det nog någon som varit lika smart. ;)
 
1. Här har jag kommit till det faktum att jag ska byta färg. Klipp av garnet så du lämnar ca 7 cm. 
 
2. Ta tråden och börja smyga in den i den yttre maskbågen från rätsidan av arbetet. 
 
keep going!
 
Lite till och sedan börjar det se ut som på bilden nedan...
 
Några enkla steg och du slipper att fästa hundra trådar vid slutet. Eftersom arbetet inte är klart ännu och en ny färg ska användas brukar jag göra såhär:
 
1. Ta om tråden och dra igenom (börjar alltid i ett hörn)
 
2. Gör tre luftmaskor och låt båda trådarna följa med tills den ena tar slut
 
3. Gör halva hörnet klart och fortsätt :) 
 
Alla kanske inte tycker att dethär är ett bra sätt men jag gör allt för att inte behöva fästa 3523453 trådar i slutet. Mina tidigare arbeten håller iallafall ihop ännu. Gjort både sängöverkast och filt som större arbete. 
-      -       -       -       -     -     -       -      -       -       -        -
Måste ursäkta mitt dåliga språk idag, eller min oförmåga att uttrycka mig på ett lätt sätt. Är helt slut i kroppen efter dagens träning och energinivån ligger på 0. Kvällen kommer bestå av Penkkisplanering och virkning, ha de gött!
 
 
Allmänt, Inspiration m.m, Tips till er | |
Upp